Izdvojena mišljenja ustavnih sudaca o COVID potvrdama:
Epidemija pravnog i znanstvenog bunila
Izvor: https://www.una.world/hr
05.01.2022.
Suci Andrej Abramović i Goran Selanek i sutkinja
Lovorka Kušan ozbiljno kritiziraju rad USUD-a na COVID predmetima. Rezime:
krizom upravljaju diletanati i politički oportunisti.
Ustavni sud RH (USUD) 21. je prosinca osigurao
legitimitet mjeri obaveze predočenja COVID potvrda i/ili testiranja u
zdravstvanom sektoru i sektoru socijalne skrbi i odbacio pravna mišljenja da su
ovlasti Stožera civilne zaštite protuustavne. Odluci koju su ustavni suci
većinom podržali, priložena su i tri izdvojena mišljenja sudaca Andreja
Abramovića i Gorana Selaneka i sutkinje Lovorke
Kušan.
Pred sam kraj godine cijeli je dokument objavljen, no
novost je jedino sadržaj izdvojenih mišljenja, s čijim sadržajem predsjednik
suda Miroslav Šeparović nije upoznao javnost.
Zanimljiva pravna polemika
Ona su ujedno i najzanimljivija, jer trojac jedini
uporno insistira na ozbiljnoj pravnoj polemici o načinu donošenja i provedbe
epidemioloških mjera u Hrvatskoj.
U dijelu gdje se od ustavnih sudaca tražilo da
procijene obavezu aktivacije članaka 17. Ustava RH u epidemiji, čime bi se o
ograničavanju ljudskih prava i sloboda u izvanrednim okolnostima odlučivalo
dvotrećinskom većinom u Saboru, USUD je odbacio zatjeve za ocjenu ustavnosti,
tvrdeći da sud nije nadležan ocjenjivati treba li ili ne Hrvatski sabor u
određenim posebnim okolnostima aktivirati članak 17. Ustava.
Suci u rješenjima ističu da je odluka o tome hoće li
se pojedine mjere radi suzbijanja pandemije/epidemije bolesti COVID-19 donijeti
primjenom članka 16. ili članka 17. Ustava u isključivoj domeni Hrvatskog
sabora. Pored toga, USUD smatra da to što Stožer ima zakonsku ovlast za
donošenje navedenih mjera, a ne Sabor, ne znači da njegove odluke nisu podložne
kontroli izvršne, zakonodavne i sudbene vlasti.
"Prema članku 112. Ustava, Vlada je odgovorna
Hrvatskom saboru, a prema članku 80. alineji 11. Ustava, Hrvatski sabor nadzire
rad Vlade i drugih nositelja javnih dužnosti odgovornih Hrvatskom saboru u skladu
s Ustavom i zakonima. Stoga nema zapreka da Hrvatski sabor, ako to smatra
potrebnim, zatraži izvješće Vlade o provedbi mjera i radu Stožera", stoji
u rješenju.
Što se tiče samih COVID potvrda, suci smatraju da su
one smislene u odnosu na legitimnost cilja, a to je zaštitu zdravlja i života
građana radi sprečavanja i suzbijanja širenja epidemije/pandemije bolesti
COVID-19.
Stoga je neupitna i legitimnost COVID potvrda.
Međutim, istim rješenjem suci obavezuju Stožer da pri
propisivanju mjera ubuduće prilaže obrazloženje na temelju kojeg će adresati
tih mjera, kao i javnost, "biti upoznati s razlozima zbog kojih je
pojedina mjera donesena, odnosno iz kojeg će biti razvidno da je poštovano
ustavno načelo razmjernosti."
Ovakvim obraćanjem Stožeru, USUD sam uništava vlastitu
reputaciju, jer priznaje da su dosadašnje mjere donošene arbitrarno, bez jasnih
epidemioloških argumenata i bez provedbe testa razmjenosti i nužnosti, ali im
je ta institucija svejedno 2020. godine potvrdila ustavni legitimitet.
Pored toga, potpuno je nejasno koje je zakonsko
uporište za takav zahtjev prema Stožeru.
Abramović: Ustavni sud radi naslijepo
Tim se posebno oštro bavi sudac Abramović koji je u
izdvojenom mišljenju prvo naglasio nedostatak legaliteta u donošenju osporenih
zakonskih odredbi, koje su, po njemu, trebale u Saboru biti izglasane
dvotrećinskom većinom svih zastupnika, a zatim se sarkastično okomio na posebne
upute za Stožer.
"Prevedeno na razgovorni hrvatski jezik, to znači
otprilike ovo: do sad smo vam oko COVID mjera vjerovali na riječ da to tako
treba. Što ste odlučili, mi smo potvrdili. Ali, ubuduće, nećemo više baš sasvim
tako. Morat ćete nam, ipak, dati neke razloge koji su vas motivirali na takvu
odluku. Pa kako tako naglo? Nije prošlo niti dvije godine od prvih mjera... I
već treba imati neke razloge? Sarkazam na stranu, nedostatak valjanog
obrazloženja za bilo koju do sada poduzetu mjeru ili zakonsku intervenciju
vezanu za pandemiju nije problem za zakonodavca ili Stožer – to je problem za
ovaj sud", tvrdi Abramović.
To je dokaz, dodaje, da je u svakom slučaju
ocjene ustavnosti tih propisa i mjera većina u Ustavnom sudu RH test
razmjernosti, prikladnosti i nužnosti, radila naslijepo, bez argumenata.
"Za neke, taj je osjećaj bio strah. Za druge,
lojalnost", stoji u izdvojenom mišljenju.
Abramović smatra da “nema mjesta zadovoljstvu što se
svijest većine po pitanju nužnosti argumentacije odluka o kojima sudimo polako
počela mijenjati".
Hrvatska, zemlja slabih šansi
"Daleko smo još do javne rasprave. Ostaje nam
nadati se da će prije odustati virus, nego što mi naučimo ocjenjivati ustavnost
protuepidemijskih mjera i propisa u cijelosti kako treba, stoji u tekstu
obrazloženja.
U izdvojenom mišljenju Kušan i Selaneca, stoji da je
USUD pokazao nerazumijevanje izričaja i značaja ustavne odredbe u članku 17.
Ustava RH , "kojom se propisuje važan postupovni oblik zaštite građana i
građanki u okolnostima koje po svojoj prijetećoj prirodi značajno povećavaju
rizik nedovoljno promišljenog, požurenog i pretjeranog zadiranja političkih
tijela državne vlasti u njihove najosnovnije interese odnosno njihova temeljna
ljudska prava i sloboda."
USUD, smatraju, ne smije prepustiti običnoj većini u
Saboru na koji će način primijeniti ustavne odredbe koje definiraju uvjete restrikcija
ljudskih prava i sloboda.
Radi se o mišljenju da je na Saboru da se opredijeli
hoće li epidemiju i epidemijske mjere podvesti pod članak 16. Ustava
(ograničenje prava i sloboda radi zaštite zdravlja) ili pod članak 17. koji
definira izvanredne uvjete pod kojima se o ograničavanju prava i sloboda
odlućuje dvotrećinskom većinom sv ih zastupnika u Saboru.
"Pristup većine prema kojem dvotrećinska
suglasnost svih demokratski izabranih zastupnica i zastupnika Hrvatskog sabora,
kao jedan od postupovnih oblika zaštite temeljnih ljudskih prava i slobode
građana od takvog postupanja državne vlasti, ovisi isključivo o političkom
oportunitetu obične većine - prvenstveno parlamentarne, ali čini se i
ustavnosudske – da sama sebe podvrgne jasno propisanom ustavnom
ograničenju, nije i ne može predstavljati pošten odnos prema jezičnom značenju
te norme, niti prema njenoj svrsi, a ima i vrlo jasne posljedice za njen odnos
prema drugim ustavnim odredbama koje čine dio ustavnog sustava kojem i sama
pripada, piše dvoje sudaca.
Ustav je jasan svakome tko govori hrvatski
Kušan i Selanec smatraju da cijeli tekst članka 17.
"pisan jasnim jezičnim izričajem i nije teško razumljiv prosječnoj osobi
prosječnog znanja hrvatskog jezika. Upravo suprotno, citirani tekst je teško
tumačiti na način da običnoj parlamentarnoj većini dopušta da sama bira hoće li
sama sebi nametnuti ograničenje koje bi joj otežalo ostvarivanje njenih
političkih interesa.”
Prepuštajući tu odliuku običnoj vdećini, većina
sastava USUD-a, tvrde, "umanjuje jasnu namjeru ove ustavne odredbe koja
zahtijeva da se rizik požurenog i/ili nedovoljno promišljenog
odlučivanja o nekim fundamentalnim interesima građana kao što su
njihova temeljna prava i slobode izazvanog određenim objektivnim prijetećim
okolnostima kao što su opasnost oružanog sukoba, prijetnje teritorijalnoj
cjelovitosti ili velika prirodna nepogoda umanji postizanjem šire
političke suglasnosti zastupnica i zastupnika na kojoj se ne inzistira
u redovnim društvenim okolnostima koje dopuštaju kako više vremena za
promišljeniju i mirniju parlamentarnu raspravu tako i veću slobodu od pritiska
nepopravljive štete koja slijedi iz možebitnog odgađanja odluke."
Odredba članka 16. Ustava kojom je propisan uvjet
razmjernosti, tvrde, nije niti može biti temelj za donošenje zakona, kako se to
zahvaljujući odluci većine ovog sastava Ustavnog suda uporno ponavlja u okviru
javne rasprave o zakonitom postupanju izvršne vlasti, a posebice Nacionalnog
stožera odnosno ustavnosti postupanja Sabora kao zakonodavnog tijela.
"Uvjet razmjernosti propisan člankom 16. Ustava
predstavlja dvije stvari. Niti jedna od njih nema funkciju biti temelj za
donošenje zakonskih akata", stoji u objašnjenju.
Članak 16. štiti osobne slobode
Osnovni smisao uvjeta razmjernosti iz članka 16.
Ustava leži u zaštiti pojedinca naspram države, bez obzira na podršku koju ta
država uživa u većini, tvrde.
"Ustav svakoj osobi kao pojedincu jamči zaštitu
privatnih interesa koji za njenu osobnu autonomiju imaju takav značaj da im je
dan status temeljnih građanskih/političkih/ljudskih sloboda i prava. Kao što
uporno ukazujemo kroz naša izdvojena mišljenja u COVID predmetima ustavni uvjet
razmjernosti iz članka 16. Ustava je temeljni štit koji je Ustav zajamčio
građanima u odnosu na suvišno zadiranje države u intimni prostor njihove osobne
autonomije. Taj štit brani osobnu slobodu svakog pojedinca čak i kada odluka
državne vlasti kojom se u nju zadire uživa perfektnu podršku većine članova
političke zajednice u kojoj skupa živimo. No baš stoga što štiti osobnu slobodu
svakog pojedinca, štit koji građanima pruža članak 16. Ustava nije usmjeren
samo prema jednom tijelu odnosno grani državne vlasti već prema državnoj vlasti
u njenoj ukupnosti. Članak 16. Ustava stoga predstavlja ograničenje djelovanja
ne samo Sabora već jednako tako i tijela izvršne vlasti kao i tijela sudske
vlasti. Pri tome, za razliku od postupovnih uvjeta propisanih člancima 81. i
82. Ustava, uvjet razmjernosti iz članka 16. Ustava usredotočen je primarno na
sadržaj, a ne formu odluke koja proizvodi pravno obvezujuće učinke po
pojedinca. Odluke određenog sadržaja koji ne zadovoljava zahtjeve načela
razmjernosti predstavljaju povredu Ustava neovisno o izvrsnosti njihove
proceduralne forme", zaključuju.
Troje sudaca smatra da se lagodnim i samouvjerenim
pristupom člancima 16. i 17. Ustava otvara Pandorina kutija, odnosno, mogućnost
da se u budućnosti pojavi presuda Ustavnog suda u kojoj bi pravnom analogijom
stajalo da "Ustavni sud ističe da je odluka o tome hoće li se
pojedine mjere radi zaštite ravnopravnosti nacionalnih manjina ili radi
ograničavanja grubog kritičkog izražavanja prema političkim dužnosnicima
donijeti primjenom člankom 82. ili članka 83. Ustava u isključivoj domeni
Hrvatskog sabora".
Mit je da nitko u EU ne konzultira parlament
Oni pobijaju često plasirani mit da nijedna EU država
ne donosi mjere dvotrećinskom većinom u parlamentu, te iznose stanje u
Njemačkoj, koja je svaku mjeru izglasala posebnim zakonom, potvrđenim u
saveznim i pokrajinskim parlamentima.
Tako su postupili unatoč činjenici da u Ustavu
nemaju odredbu koja ih na to obavezuje, kao što to, po mišljenju troje sudaca,
sadrži Ustav RH.
"Prije svega, Savezna Republika Njemačka pripada
onoj skupini država koje su proglasile tzv. izvanredno stanje iako njemački
Ustav to ne traži. No sukladno Ustavom podijeljenim zakonodavnim ovlastima
između dva parlamentarna doma - Bundestaga i Bundesrata - to je ipak učinjeno
kako bi se politički olakšao dogovor dviju ustavnih federalnih razina vlasti
oko implementacije epidemioloških mjera. Bez tako postignute političke
suglasnosti mjere koje bi donosila središnja federalna vlast u potpunosti bi
ovisile o političkoj volji lokalnih vlasti na razini pojedinih saveznih država
bez čije suglasnosti ne bi bile provedive u praksi. Zajedničkom odlukom oba
doma parlamenta o proglašenju stanja izvanrednih okolnosti savezne države
suzdržale su se u korištenju nekih od svojih ustavnih ovlasti kako bi
središnjoj federalnoj Vladi olakšale donošenje i implementaciju epidemioloških
mjera. Zauzvrat sve epidemiološke mjere koje je donosila središnja vlast u
Njemačkoj donesene su tek pošto je postignut politički dogovor između federalne
Vlade i lokalnih vlada pojedinačnih saveznih država", stoji u
tekstu.
S obzirom da je većina "uzela u obzir"
praksu BverG-a, dodaju, vrijedi ukazati da za razliku od većine BVerG koristi
mogućnost održavanja javne rasprave u postupcima apstraktne ocjene ustavnosti
poput ovog kada ocijeni da predmet otvara važna ustavna pitanja zaštite
temeljnih prava ili diobe vlasti, a posebno one između središnje federalne
razine i saveznih država.
U konkretnom predmetu koji je većina „uzela u obzir“
BVerG je sagledavajući sve okolnosti postupka ocijenio kako će usmenu javnu
raspravu zamijeniti mogućnošću širokog sudjelovanja velikog broja
zainteresiranih stranaka putem pismenih očitovanja. U tom smislu uz široki
spektar stranaka koje su podnijele niz zahtjeva za ocjenu ustavnosti spornih
odredaba Četvrtog zakona o zaštiti stanovništva tijekom stanja epidemije od
nacionalnog značaja BVerG je omogućio očitovanje o svim relevantnim pitanjima
ne samo federalnoj Vladi već i Bundestagu, Bundesratu pa i zainteresiranim
saveznim državama.
"Još važnije, BVerG je omogućio sudjelovanje u
postupku cijelom nizu nezavisnih znanstvenika i stručnjaka kojima je uputio
zahtjev za očitovanjem o nizu precizno određenih pitanja. Tu priliku
iskoristili su tako Njemačko liječničko društvo, Savezno udruženje liječnika za
javno zdravstvo eV (BVÖGD), Njemačko društvo za epidemiologiju (DGepi),
Njemačko društvo za zarazne bolesti (Dgi), Njemačko društvo za medicinsku
informatiku, biometriju i epidemiologiju (GMDS), Njemačka interdisciplinarna
udruga za intenzivnu i hitnu medicinu (DIVI), Društvo za istraživanje aerosola
(GAeF), Društvo za virusologiju (GfV), Helmholtz Centar za istraživanje zaraza,
Institut za kopneni i morski promet pri TU Berlin, Institut Max Planck za
dinamiku i samoorganizaciju i Institut Robert Koch. Nadalje, uz navedena
nezavisna stručna očitovanja BVerG je razmatrao i očitovanja nezavisnih
stručnjaka dana u samom zakonodavnom postupku izrade prijedloga i izglasavanja
osporavanih mjera danih tijekom javne rasprave provedene u nizu parlamentarnih
odbora.Podaci prikupljeni kroz ova očitovanja BverG je obilato koristio u
obrazloženju svoje ocjene legitimnosti cilja, prikladnosti i sposobnosti
osporavanih zakonodavnih epidemioloških mjera i njihove nužnosti, navode.
Pandemija ne smije biti uvod u tehnokraciju
Suci ozbiljno polemiziraju sa stavom da parlamentarno
tijelo nije sposobno donositi odluke koje se tiču zdravlja, odnosno, da u
vrijeme epidemija nastupa tehnokracija.
"U prilog olako iznesenoj "stručnoj"
tvrdnji da parlamentarno zakonodavno tijelo nije sposobno donositi odluke o
epidemiološkim mjerama već je to vrsta odluke čija navodno inherentna priroda
nalaže da se moraju prepustiti izvršnoj vlasti. Sabor se pejorativno svodi na
"parlaonicu", dok se tijelo kao što je Nacionalni stožer uspoređuje s
ulogom Glavnog stožera Hrvatske vojske u ratnom stanju. Ponekad se u javnoj
raspravi odlazi toliko daleko da se iznose "stručne" tvrdnje kako se
odlučivanje u doba krize mora prepustiti stručnjacima zaboravljajući pri tome
da Republika Hrvatska nije Ustavom ustrojena kao tehnokracija već
kao demokracija, kako u redovnim tako i u kriznim okolnostima,
komentiraju.
Dodaju da takav stav podrazumijeva da je 1)
Nacionalni stožer sastavljen od stručnjaka koji su nezavisni od politike i 2)
nije podređen Vladi kao tijelu izvršne vlasti sastavljenom od političkih
predstavnika legitimiranih od strane Sabora. Iako bi sukladno Zakonu o sustavu
civilne zaštite odnosno Zakonu o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti
Nacionalni stožer imao ulogu koja je funkcionalno neovisna od Vladine ocjene
njenih učinaka, iskustvo rada i djelovanja tog tijela govori da to nije slučaj.
"Sama Vlada u svojim očitovanjima Ustavnom sudu
izričito navodi da je Nacionalni stožer tijelo pod političkom kontrolom Vlade.
Većina u svojim ocjenama odluka Nacionalnog stožera tu svoju postavku ničim ne
dovodi u pitanje. Ukratko, Nacionalni stožer nije politički nezavisno stručno
tijelo u kojem odluke donose stručnjaci kako se to nerijetko pokušava prikazati
u svrhu osporavanja kapaciteta Hrvatskog sabora da razborito i svrsishodno
odlučuje o epidemiološkim mjerama, pišu suci.
Jamčimo da se mjere ne temelje na provjerljivim podacima
Pravni kaos i demokratski deficit vide u činjenici da
su odluke koje se odnose na pojedinca, kao što je npr. rješenje o
samoizolaciji, najčešće izricane usmeno i bez mogućnosti posezanja za redovnim
pravnim lijekovima, pa je kompletna pravna zaštita prebačena na Ustavni sud
koji je evidentno instrumentaliziran.
"Odgovorno tvrdimo da: 1) niti u jednom od COVID predmeta većina nije niti zatražila, a kamoli koristila ikakve objektivne mjerljive i provjerljive podatke kojima bi bilo moguće objektivno dokazati sposobnost osporavanih mjera da ostvare svoj deklarirani cilj od općeg interesa i 2) da u očitovanjima koja su zaprimljena u tim predmetima takvi podaci nisu predočeni. Štoviše, svi konkretni podaci o kapacitetu ili učinku epidemioloških mjera koje su bile predmet ustavnosudskog nadzora i koji su se koristili u argumentaciji na zatvorenim internim usmenim raspravama među sucima i sutkinjama ovog sastava bili su samostalno prikupljeni od strane onih malobrojnih sudaca koji su se uopće upuštali u raspravu o podastrtim nacrtima odluka propitkujući ovaj ili onaj aspekt onoga za što je bilo jasno da će većina podržati na temelju prijedloga izvjestitelja.
Da je i sama većina svjesna ovog očiglednog
nedostatka vidljivo je i iz činjenice da je njen najveći doseg u pogledu
korištenja objektivnih, empirijskih podataka u svrhu ocjene sposobnosti
osporavane mjere da ostvari svoj epidemiološki cilj bio korištenje podataka iz
perioda nakon stupanja sporne mjere na snagu umjesto podataka kojima se
raspolagalo u trenutku donošenja odluke o njenom aktiviranju, pišu.
Troje sudaca u izdvojenom mišljenju ponavljaju svoj
zahtjev da se sjedncie USUD-a održavaju pred javnošću.
Sindikat Kliničkog bolničkog centra Zagreb je nezavisna, samostalna, dobrovoljna i interesna udruga radnika sa svojstvom pravne osobe koja djeluje na području Republike Hrvatske, a koja osigurava, štiti i promiče prava radnika primarno zaposlenih u Kliničkom bolničkom centru Zagreb, te u ustanovama i drugim organizacijskim oblicima u zdravstvu, djelatnosti zdravstvenog osiguranja, djelatnosti mirovinskog sustava, djelatnosti socijalne skrbi i drugim srodnim djelatnostima zdravstvenog sustava i sustava socijalne skrbi, zasnovana na načelu demokratskog zastupanja i demokratskog očitovanja volje članova.
Predrag: 098 641 327 Sanja: 091 586 44 24 |